הדפסת ספרים הייתה אפשרית לאורך שנים ארוכות רק באמצעות חברות הוצאה לאור גדולות, שיש להן קשרים עם חנויות ספרים בכל רחבי הארץ. העידן הדיגיטלי במילניום הנוכחי טרף את הקלפים בענף הזה וכיום יש דרכים הרבה יותר קלות ונוחות עבור סופרים להוציא לאור את הספר שלהם בכוחות עצמם.
סופרים רבים, לרוב היו אלה סופרים מתחילים, התחננו לפתחם של העורכים הראשיים בחברות הוצאה לאור גדולות כדי שאלו יסכימו לקרוא את הספר שלהם ורק אז להחליט אם הם מעוניינים להוציא לאור את הספר בתנאים שהיו די חד צדדיים לטובת בית ההוצאה לאור והרבה פחות עבור הסופרים.
הסיבה לכך הייתה בעיקר עלויות ההדפסה הגבוהות וערוצי הפצה קטנים ומרוכזים מאוד. ראשית כל היה צריך להדפיס את הספר באלפי עותקים, או לכל הפחות אלף עותקים במהדורה ראשונה, כיוון שכמויות קטנות יותר היו יקרות ביותר בהדפסה באמצעות מכונות דפוס אופסט בהן בוצעה ההדפסה. לאחר מכן היה צורך להגיע להסכמה עם חנויות הספרים שפזורות ברחבי הארץ על קניית הספרים וכמובן לשנע אותם אליהן. כל התהליך היה מורכב ובלתי אפשרי לתפעול או מימון על ידי הסופר עצמו.
השינוי הגדול של המילניום הנוכחי
כל זאת השתנה במילניום הנוכחי ובעיקר בעשור האחרון. הטכנולוגיה המתקדמת בעולם הדפוס הדיגיטלי מאפשרת היום הדפסת ספרים מהירה ואיכותית במכונות דפוס דיגיטליות מתקדמות בכל כמות שרוצים ובלי צורך בהזמנה של מינימום אלף הדפסות וכדומה.
האפשרות של הדפסת ספרים בכמויות קטנות פתרה חלק מרכזי בבעיית המימון של הסופר המתחיל. מעבר לכך, האינטרנט פתח בפני הסופרים הללו דלת נוספת שכללה כמה כלים שהפכו את ההוצאות לאור המסורתיות לבלתי רלוונטיות.
שלוש סיבות מדוע האינטרנט עוזר לסופרים מתחילים:
- גיוס המונים – למרות שאפשר להדפיס ספרים בכמויות קטנות ובעלות הפקה נמוכה יחסית, אפשר היום כלל לא להשקיע כסף מכיסו של הסופר במימון של ההדפסה. יש באינטרנט כמה אתרים של גיוס המונים בהם יש חובבי ספרות רבים שישמחו לעזור במימון ספר שנשמע להם מעניין (מציגים להם תקציר ו/או פרק ראשון מהספר). ניתן לגייס את הסכום הדרוש להדפסה של המהדורה הראשונה בתוך חודש או חודשיים בלבד.
- רשתות חברתיות – השיווק הדיגיטלי עבר מהפכה של ממש בשנים האחרונות והיום אפשר לפתוח דף עסקי לסופר או לספר מסוים ולשווק אותו לחברים, קרובי משפחה או לקהל הרחב דרך קבוצות שונות או בקמפיין שיווק ממומן של הסופר. זאת דרך מצוינת לספר לכל העולם שיש ספר חדש בדרך או על המדף ולהתחיל למכור אותו.
- מכירות און ליין – הכוח הנוסף של האינטרנט היום הוא שכל אחד יכול לבנות עמוד נחיתה או אתר אינטרנט לספר שלו ולהתחיל למכור אותו און ליין ישירות ללקוחות בלי מתווכים שונים שמרוויחים עליו בדרך. כבר אין עמלה להוצאה לאור ואין עמלה לחנות ספרים ולכן הספר יכול להיות זול יותר וגם זמין לשיווק ישיר.
הטכנולוגיה בעידן הדיגיטלי עומדת לצד הסופרים המתחילים ואלו מנצלים זאת בהצלחה רבה בשנים האחרונות. גם אתם יכולים!